آیا دستگاه تصفیه آب نیترات را میگیرد
نوشته شده توسط : sara

بدون شک شما نیز از وجود سطح بالای نیترات و نیتریت زیاد در آب آشامیدنی لوله کشی شهری سراسر ایران اعم از تهران و کرج و شهرهای صنعتی بزرگ اطلاع دارید. نیترات موجود در آب آشامیدنی، یک ماده سرطان زا بوده و باعث بروز بیماری های جبران ناپذیری میگردد که به سلامت بدن انسان لطمه وارد میکند. اما چگونه نیترات را از آب آشامیدنی حذف کنیم ؟ و کدام دستگاه تصفیه  برای حذف نیترات استاندارد و مناسب تر است؟

نیترات و نیتریت چگونه وارد آب آشامیدنی میشوند؟

نیترات به طور کلی از طریق فرسایش رسوبات طبیعی وارد آبهای زیرزمینی و جویبارها و رودخانه ها میشود. آب باران در هوای آلوده شهرهای صنعتی به علت وجود کارخانه ها و دود اتومبیل و مواد شیمیایی مضر دیگری که در هوا وجود دارد سرشار از نیترات شده و با حالتی اسیدی به آب لوله کشی شهری میرسند.

عامل دیگر افزایش سطح نیترات در آب آشامیدنی نشت از مخازن صنعتی مواد شیمیایی و فاضلاب هاست که وارد آب شهری میشود. سطح نیترات موجود در آب آشامیدنی با افزایش چشمگیر موجب بیماری میگردد.

ارتباط مستقیم نیترات و نیتریت به اینگونه است که زمانی که نیترات از طریق آب آشامیدنی یا مواد غذایی وارد بدن انسان یا حیوانات میشود، در بدن به نیتریت تبدیل خواهد شد.

زیاد بودن سطح نیترات در آب آشامیدنی چه خطراتی دارد؟

تا زمانی که سطح نیترات موجود در آب آشامیدنی، پایین تر از حداکثر میزان آلاینده اعلام شده توسط سازمان جهانی بهداشت NSF باشد جای نگرانی نیست. این حداکثر برای سختی TDS آب آشامیدنی عدد زیر 100 میباشد . یعنی 10 میلی گرم نیترات در هر لیتر ! که طبق سازمان حفاظت از محیط زیست برآورد دقیقی از این عدد انجام شده و نیترات بیشتر از این میتواند مشکلات جدی برای سلامت بدن انسان ایجاد نماید.

اما با توجه به سطح نیترات موجود در آب لوله کشی شهری که بیشتر از 10 میلی گرم در 1 لیتر آب، نیترات وجود دارد میبایست از راه درست و اصولی به کاهش و تصفیه نیترات پرداخت.

مقدار زیاد نیترات برای نوزادان، افراد مسن، بیماران و هر شخص دیگری مضرات زیادی به همراه دارد. از اصلی ترین مضرات وجود نیترات در آب آشامیدنی میتوان به این اشاره کرد که نیترات موجود در بدن انسان، حمل اکسیژن و اکسیژن رسانی به خون را برای بدن دشوار میکند.

همانطور که گفتیم نیترات در بدن انسان به نیتریت تبدیل میگردد. نیتریت در خون انسان جذب میشود و هموگلوبین که حامل اکسیژن خون است را به متهموگلوبین Methemogolobin تبدیل میکند. متهموگلوبین به طور موثر و درست اکسیژن موجود در خون را به بخش های دیگر بدن انتقال نمیدهد و این منجر به کاهش اکسیژن رسانی به بافت های حیاتی بدن انسان همچون مغز میگردد.

نوزادان زیر شش ماه که بیش از حد نرمال و استاندارد، آب آشامیدنی حاوی نیترات مینوشند ممکن است به شدت بیمار شوند و در صورت عدم درمان به مرگ منجر خواهد شد.

چگونه متوجه سطح بالای نیترات موجود در آب آشامیدنی شویم؟

نیترات موجود در آب لوله کشی شهری، بی مزه، بی رنگ و بدون بو میباشد. تنها راه تشخیص غلظت نیترات Nitrate در آب آشامیدنی، آزمایش آب است که هزینه بالایی نیز دارد. روش دیگر بررسی سختی آب آشامیدنی استفاده از دستگاه سختی سنج TDS METER میباشد که علاوه بر نیترات کل مواد جامد محلول در آب آشامیدنی که مضر هستند را نشان میدهد. در صورت مشاهده عدد بالای 100 در تی دی اس متر، می بایست توسط یک دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس خانگی، آب آشامیدنی به درستی تصفیه کامل گردد تا املاح مضر حذف شوند.

مسئله دیگر این است که لوله های انتقال آب از یک تصفیه خانه شهری به منزل شما نیز باعث افزایش بیشتر سطح نیترات میشود.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی WHO: نیترات میتواند توسط لوله های گالوانیزه و حتی در صورت استفاده از کلر در آب آشامیدنی برای ضد عفونی کردن آب شهری، در لوله های انتقال آب به صورت شیمیایی و با واکنش با فولاد لوله گالوانیزه افزایش یابد. ضمن این که بسیاری از شهرکهای موجود در تهران و کلان شهرهای ایران از آب چاه استفاده مینمایند که کلرزنی نیز نمیشود و از سطح نیترات بالایی برخوردار است.

روش های حذف نیترات از آب آشامیدنی

بهترین روش برای حذف نیترات از آب آشامیدنی که کاملا به صورت علمی تایید شده و دارای استاندارد و تاییدیه سازمان جهانی بهداشت NSF نیز هست استفاده از سیستم اسمز معکوس RO که انواع مدل خانگی نیز دارد میباشد. توجه نمایید که سیستم های متفاوت تصفیه آب خانگی در بازار ایران به وفور یافت میشوند که هیچ کدام توانایی حذف نیترات از آب آشامیدنی را ندارند به این جهت که نیترات جزو املاح بسیار مضر و بسیار ریز موجود در آب آشامیدنی محسوب میشود که تا ابعاد 0,0001 میکرون ریز بوده و تنها یک دستگاه اسمز معکوس خانگی میتواند نیترات را حذف و  تصفیه نماید.

اما دستگاه تصفیه آب چگونه سطح نیترات موجود در آب آشامیدنی را کاهش میدهد؟ سوالی که ذهن بسیاری را مشغول کرده است. سیستم اسمز معکوس با دارا بودن فیلتر ممبران آر او RO که یک فیلتر بسیار ریزبافت است به حذف نیترات از آب آشامیدنی میپردازد.

آب آشامیدنی شهری با فشار زیاد پمپ تصفیه آب از لایه های بسیار ریزبافت فیلتر تصفیه آب ممبران عبور کرده و نیترات موجود آب حذف و تصفیه شده و به فاضلاب هدایت میگردد. سپس آب با سختی پایین و عاری از نیترات به مخزن ذخیره تصفیه آب وارد شده و در ادامه املاح مفید معدنی همچون کلسیم، سدیم، منیزیم و بی کربنات به آب  اضافه میگردند تا سختی آب بیش از حد استاندارد پایین نباشد و طعم آب تصفیه شده تلخ و نامطبوع نباشد.

دستگاه تصفیه آب خانگی حذف نیترات

بدون شک سیستم های اسمز معکوس زیر سینکی با برندها و مارک های مختلفی در بازار ایران عرضه میشوند. اما همه ی این سیستم ها با دارا بودن فیلتر ممبران درشت بافت و بی کیفیت توانایی حذف و تصفیه درست نیترات از آب آشامیدنی را نخواهند داشت.

در میان انواع تصفیه آب خانگی اما برند مینروا تایوان Minerva با دارا بودن نماد اصالت محصول و بهره گیری از فیلتر ممبران اسمز معکوس داو فیلمتک Dow Filmtec که یک فیلتر آمریکایی تحت لیسانس میباشد و از 13 لایه ریزبافت و فشرده در کشور تایوان تولید میشود توانایی حذف نیترات از آب آشامیدنی را به خوبی و به صورت اصولی دارد.

برای کسب اطلاع بیشتر از خرید این محصول به سایت pakab22 مراجعه کنید.





:: برچسب‌ها: دستگاه تصفیه آب , فیلتر تصفیه آب , آب آشامیدنی , آب تصفیه شده , پاکاب22 , pakab22 ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: